06
Dec
13

ARTUR SILVESTRI, la 5 ani de la plecarea dintre noi, prezent la Târgul de carte cu o nouă apariţie: „CRITICA CRITICII LITERARE“ vol. 2

Layout 1

FOTO 1Asociaţia Română pentru Patrimoniu şi D-na Mariana Brăescu au comemorat literar împlinirea a 5 ani de la trista plecare de lângă noi a lui Artur Silvestri prin editarea unui nou volum din critica sa  literară scrisă în perioada 193-1989 şi lansarea acestuia la Târgul Internaţionl de carte GAUDEAMUS, Bucureşti, sâmbătă, 23 noiembrie 2013, ora 13.00.

Printre cei prezenţi la eveniment, în mare parte oameni din lumea cărţii-scriitori, critici literari, editori, artişti grafici, bibliotecari – am remarcat persoane cunoscute publicului, obişnuiţi ai evenimentelor editoriale: Nicolae Georgescu cu soţia, Doina Rizea, Cleopatra Lorinţiu, Lucian Gruia, Elisabeta Iosif, Florin Grigoriu., Mircea Radu Iacoban, Constantin Dumitru, etc, dar şi vizitatori obişnuiţi ai târgului de carte, opriţi cu interes la această lansare.

La invitaţia d-nei Mariana Brăescu cei care au dorit au vorbit, în limita timpului disponibil, despre criticul literar Artur Silvestri, despre importanţa operei, a ideilor, concepţiilor sale, despre epoca în care a scris;  în încheiere, toţi participanţii au primit cărţile cadou, însoţite de autografe. Astfel a fost comemorat literar Artur Silvestri la 5 ani de la plecarea departe, aşa  cum şi-a dorit, prin cărţi:

foto 2Mariana Brăescu: Bună ziua tuturor! Bine aţi venit! Ca de fiecare dată când apare o nouă carte pe care Artur a scris-o cu ani în urmă este o bucurie pentru mine şi în acelaşi timp am sentimentul că îmi îndeplinesc o datorie pentru că aşa cum el spunea şi cum am scris pe crucea de la Mânăstirea Pasărea „cărţile se vor citi şi pe mine mă vor pomeni şi astfel nu voi muri de tot”. Sper să fie şi acesta un pas spre ceea ce orice scriitor îşi doreşte, un pic de nemurire atunci când e plecat dintre noi.

Este Critica criticii literare vol II,  pe care îl lansăm astăzi. Este uşor de înţeles şi continuă ceea ce a început cu primul volum. Este interesant felul în care Artur a scris – pentru cei care cunosc, ca să spun aşa, meandrele vieţii literare, este interesant faptul că deşi conţine critica pe care a exersat-o pe parcursul a douăzeci de ani, pare o carte scrisă de la A la Z, cu o mare cursivitate. Aceasta demonstrează unitatea ideilor, a perspectivei, maturitatea literară şi filozofică pe care a avut-o încă de foarte tânăr. Reamintesc că tot ce a scris în materie de critică a scris înainte de a avea 40 de ani – 35 doar! Important este să citim cartea.

Din culisele acestei opere de restituire vreau să reamintesc că la fel ca şi la primul volum titlul reprezintă exact titlul articolului sau al cronicii aşa cum a apărut în diferite reviste literare ale vremii iar subtitlul (cu litere mai mici) reprezintă o completare redacţională care explică despre ce autor este vorba sau tema pentru că normal, atunci când o cronică făcea parte dintr-o revistă ea se integra sau se înţelegea mai uşor în supratitlurile sau în titlurile rubricilor revistei literare respective.

În acelaşi timp o parte – acolo unde s-a restituit, unde s-a putut restitui – am adăugat la ceea ce a fost publicat acea parte a manuscrisului care din motive diverse, cele mai adesea fiind de cenzură, au fost tăiate. În acest sens am ataşat pentru  ilustrare chiar un facsimil care arată exact despre ce e vorba. O parte este exact cum a apărut iar o altă parte, partea haşurată, este cea care a dispărut din articol şi pe care din fericire am putut s-o adăugăm reconstituind.

Voi vorbi puţin nu numai pentru că aş vrea să vorbească mai mult această carte dar aş ruga în această zi, trei oameni care au exersat literatura sub diverse forme în această perioadă: doamna Cleopatra Lorinţiu, poetă, aşa cum este cunoscută după ce s-a lansat  în poezie , deşi a scris şi proză – chiar astăzi lansează o carte şi trebuie s-o felicităm şi să îi urăm succes. Este şi realizatoare TV, s-a manifestat foarte interesant şi foarte pregnant şi în diplomaţie; dDomnul Nicolae Georgescu, care în afară de faptul că e o personalitate cunoscută în critica literară, profesor universitar, a fost coleg cu Artur; de asemenea, din întâmplare şi din fericire, domnul Mircea Radu Iacoban, cunoscut dramaturg, cunoscut scriitor care se află aici şi pe care l-am rugat să ne spună mai ales despre epocă pentru că este foarte important ceea ce s-a scris dar este şi mai bine înţeles atunci când se cunoaşte montura literară a epocii, epoca.

Ne vom bucura de fiecare dintre aceste mărturii. Vă mulţumesc.

Cleopatra Lorinţiu: Bun găsit prietenilor noştri! Suntem un fel de club, un fel de Fun club Artur Silvestri. Din fericire am fost acelaşi Fun club şi înainte de tragica lui dispariţie, adică suntem prietenii dinainte care am rămas prietenii de după. Asta mi se pare important.

FOTO 3Continuă seria restituirilor Artur Silvestri graţie eforturilor uriaşe pe care Mariana Brăescu le depune alături de Teodora Mîndru, care practic a stat prin biblioteci ore şi zile şi ani muncind cu multă devoţiune şi punând tot sufletul ei, toată inteligenţa ei, toată obiectivitatea şi toată dorinţa de a face o treabă ca lumea. În ceea ce mă priveşte probabil că ştiţi că am publicat o carte  despre Artur Silvestri. Din cauza asta poate îmi e puţin mai greu să mai adun acum în câteva cuvinte lucruri pe care le-am gândit, le-am simţit şi le-am aşternut pe hârtie.

În ultimul număr al ziarului Zaman de care mă ocup, sunt redactor şef acolo, am publicat un articol dedicat lui Artur  pe care l-am intitulat Artur Silvestri. Un cărturar de profunzime, un generos imaginativ, un scriitor cu vocaţie de umanist. Şi am pus accentul încă o dată pe diversitatea operei lui, pe soliditatea operei lui, pe dragul lui de literatură. Iubirea lui de literatură este enormă. Ea se vede şi în volumul pe care îl lansăm astăzi pentru că este volumul din perioada criticului fervent, criticului care ardea la 1000 de volţi în redacţia din care văd puţină lume aici dar văd pe cine trebuie. Mai precis pe domnul Nicolae Georgescu. Noi suntem legaţi de epoca aceea, suntem legaţi de reperele importante valorice ale acelei epoci nu într-un soi de nostalgie tâmpită de – cum să spun? – de oameni bătrâni ci ca semn de respect pentru lucrurile de profunzime care s-au scris, s-au publicat şi s-au gândit atunci. Cu timpul lucrurile se vor decanta, se vor reevalua şi multe dintre judecăţile de valoare aiurite care circulă astăzi prin ziare şi reviste eu cred că vor fi reevaluate şi că cultura română – nu ştiu ce zice Mircea Radu Iacoban; poate că-mi dă dreptate, poate că nu – la un moment dat va redeveni solidă şi într-un anume fel respectuoasă faţă de anumite lucruri pe care acum le ia în derizoriu.

Îmi cer scuze dar n-am să pot să rămân la această lansare. Este prima oară când plec înainte ca o lansare de carte Artur Silvestri să se termine din cauza faptului că am propria mea lansare în douăzeci de minute sau într-o jumătate de oră la standul editurii Eikon dar vreau să-mi permiteţi o singură frază să citesc din acest articol pentru că n-aş fi în stare să mă concentrez şi să spun ceva poate mai cald şi mai emoţionant decât am scris acum două săptămâni, când am publicat acest text.

Am zis aşa: „Harul şi intuiţia scriitorului s-au aşternut în pagini scrise parcă dintr-o suflare, de nici măcar nu se simte că îndărătul lor există o documentare de vreo treizeci de ani şi sute de nopţi de trudă adâncă. De fapt, acesta e marele secret al literaturii: să pară că e scrisă uşor”.

Vă mulţumesc şi felicitări încă o dată celor care au muncit pentru această carte.

FOTO 4Nicolae Georgescu: Acuma trebuie să vă spun că mă simt şi eu ca în familie, ca între prieteni, e normal. În orice caz am fost coleg cu Artur în acelaşi birou al aceleiaşi redacţii mai mulţi ani de zile, vreo nouă, zece ani de zile. Am fost frământaţi de idei comune, de mă rog, proiecte, programe comune. Acum când privesc în urmă îmi dau seama că da, cine a spus că destinul culturii române este periodicul, este ziarul, este revista, a avut dreptate. Proporţia dintre ziar şi carte în cultura română este cam cea a icebergului, gheţarul acela din care o şeptime stă deasupra apei, se vede, şi restul stă dedesubt, sub apă. Cam aceasta este relaţia dintre ziar şi carte. Cartea în cultura română e o bucurie, e un moment de răgaz, e un lux, e o îngăduinţă cum a fost pe vremea noastră.

Artur Silvestri scria şi pentru timpul lui, deci pentru orizontalitate – pentru sincronia aceasta relaţională – critic de întâmpinare, critic de atragere a atenţiei asupra unor valori sau a unor dezbateri. În acelaşi timp însă avea şi intuiţia aceasta a trecerii dincolo de timp. Adică scria şi pentru ca să rămână. Era foarte îngăduitor cu vremea sa, dar în acelaşi timp categoric cu sine însuşi. El nu îşi permitea să transforme – cum să vă spun? –  să lase valul timpului să-l transforme în spumă adică să se şi ardă cenuşa după ce ai rămas. Lăsa valul şi trecea prin el mai departe în construcţie. Cărţile lui deci nu sunt de complezenţă, nu sunt de laudă, nu sunt de „bravosire” – cum se spunea pe vremuri pe vremuri „hai să mai bravosim şi noi pe cutare sau pe cutare” – cărţile lui sunt de angajare profundă, acesta este cuvântul, în destinele culturale, în ceea ce a fost şi în ceea ce va fi cultura română. Privea întotdeauna către viitor. Avea în vedere reformulări ale curentelor literare româneşti de pildă. Era conştient ca noi toţi că nu putem să opunem, nu putem să facem palier cu palier cultura occidentală. Nu putem să oferim unui clasicism francez un clasicism românesc care e posterior. De-abia înspre romantism noi am prins din urmă curentele. Dar în acelaşi timp căuta elemente de clasicism, de baroc, de renaştere în cultura română pentru ca să le ofere spre comparaţie. Era un pasionat al istoriei literaturii române, mai ales al istoriei literaturii române vechi, un pasionat al ideilor.

FOTO 5Această critică a criticii poate servi drept model sau îndreptar privind ideile care s-au dezbătut în acel ultim deceniu comunist în care ne-am desfăşurat activitatea. Câtă mişcare de idei a fost atunci! Ştiu şi eu?! Imagologia lui Alexandru Duţu, Artur Silvestri o preia din zbor, colaborează cu autorul, insistă asupra importanţei ştiinţei ca atare, merge pe urmele lui Nicolae Iorga, scriitor român despre Ţările Române, realizează chiar anchete cu ultimii reprezentanţi ai Şcolii lui Nicolae Iorga – Maria Holban, de pildă. Deci priveşte lucrurile cu acea seriozitate care le instituie. Asemenea cărţi ar fi putut să treacă drept o curiozitate, precum Artur Silvestri – a fost un front de fapt, nu numai el – dar el primul, în ordinea cronologică şi el angaja tema. Deci critici precum Artur Silvestri ancorează tema şi o pune la lucru….. Când se va face recapitularea acelei lumi se va vedea că toate ideile mari, importante trec prin opera lui Artur Silvestri.

Protocronismul, aşa cum a fost gândit de Paul Anghel, de Edgar Papu, de Mihai Ungheanu, de Ilie Purcaru, de Artur Silvestri. Şi astăzi protocronismul este confiscat în sfera politică şi va fi întotdeauna un prilej de mândrie, de exagerare, de exacerbare a imaginii. Însă protocronismul acela care însemna comparaţie strictă cu restul, deci comparaţie prin disociere nu numai prin asociere, deci nu numai ceea ce seamănă este important ci şi ceea ce nu seamănă, ceea ce este specific. Această muncă care va fi întotdeauna necesară unei culturi ca s-o individualizeze şi care porneşte de fapt din teoria specificului naţional al lui Ibrăileanu şi din toată perioada interbelică – Rădulescu-Motru. Această dezbatere de idei pe tema protocronismului o găsim la Artur Silvestri exprimată limpede deci fără conotaţii politice. Şi o găsim ca un pachet de idei. Altfel monografiile pe care le face el cărţilor, micromonografii ale cărţilor care au apărut în actualitate în momentele respective sunt exemplare şi ele vor deveni şi mă rog, sunt în felul lor canonice pentru că poţi să scrii astăzi despre Alexandru Duţu dar ce s-a scris atunci despre el, în momentul în care a apărut cartea are mult mai mare valoare, înseamnă sincronizarea cu momentul creaţiei, creaţia şi receptarea ei imediată. Astăzi îl poţi clasifica atunci însă, l-ai trăit. Sau despre atâţi şi atâţi autori… Vreau să vă spun că până la urmă un punct de vedere enciclopedic – o enciclopedie nu înseamnă istorie. Noi trăim în obsesia cronografului. O naţiune se defineşte prin instituţii în primul rând. Nu înseamnă neapărat steag – înseamnă şi steagul, revoluţia unui popor, mă rog dar ea se defineşte prin instituţii. Printre aceste instituţii cea mai importantă pentru secolele IX – XX devine enciclopedia. Deci o naţiune puternică, sănătoasă, viguroasă trebuie să aibă enciclopedia ei, adică propriul ei punct de vedere enciclopedic, pus alfabetic, despre lume, despre istorie şi lume. Noi ne integrăm în Europa nu de la om la om, ne integăm prin instituţii, tubulaturile instituţiei sunt cele care fac, care reuşesc podul. Ori podul enciclopedic nu există din punctul nostru de vedere. Nu putem să comunicăm enciclopedic. Astea sunt discuţii pe care le aveam şi pe care le-am dezbătut şi ce spune Artur în Critica criticii acestea sunt doar preparative pentru asemenea întreprindere urieşească care încă nu există.

Eu felicit editorii, felicit familia că întreţine flacăra vie a lui Artur Silvestri. Programele lui trebuie regăsite, preluate şi duse mai departe pentru că sunt programe foarte, foarte importante.      Într-un asemenea program academic îşi va găsi locul şi Artur Silvestri pentru că o enciclopedie nu poate să evite adevărul, nu poate să-l ascundă! La litera A trebuie să ai cine a fost A, la litera B cine a fost B, la litera S cine a fost S. Deci nu poate să mai ascundă adevărul şi nu-l poate distorsiona pentru că trebuie să fie ăla care există! Istoriile da. Istoriile sunt autotelice în felul lor. Pornesc din autor, se sfârşesc în autor, sunt selective, iei ce-ţi convine. Noi suntem experţi în istorii, toţi criticii literari au istoriile lor, care de care mai groase – aţi văzut – însă o enciclopedie nu există.

Punctul de vedere arturian acesta este: enciclopedic.

Vă mulţumesc.

Mihai Radu Iacoban:Doamnelor şi domnilor, eu mă aflu aici în calitate de simplu vizitator şi trecând am văzut acest panou pe care se află numele lui Artur Silvestri, un om pe care l-am preţuit şi un scriitor, un autor pe care l-am citit cu interes întotdeauna.

FOTO 6Mariana Brăescu zicem-a invitat  să spun câteva cuvinte despre epocă. Da. O să încerc să spun din punctul de vedere al cărţii. Ne aflăm într-un adevărat imperiu al cărţii. Eu am fost zece ani editor în acea epocă. Erau pe atunci, în afara Bucureştiului, doar două edituri în ţară. Dacia la Cluj şi Junimea la Iaşi. Eu am fost director la Iaşi. Vă asigur că acolo şi nu numai acolo au apărut foarte multe cărţi importante, extrem de importante care vor rămâne în cultura română dar trecând prin preajma unei asemenea bogăţii de cărţi, sigur că am fost tentat să încerc unele comparaţii.    Invidiez cartea de astăzi pentru că poate să apară într-un evantai nesfârşit aproape  de titluri. În paranteză fie spus măcar un sfert din titluri ar fi putut foarte bine să nu fi apărut, dar asta e altceva. Dintr-un alt punct de vedere compătimesc cartea. O invidiez pentru posibilitatea pe care o are astăzi de a apărea necenzurată, fără oprelişti, la iniţiativa oricui – ceea ce am visat cu toţii şi nu credeam, cel puţin generaţia mea nu credea că o să se întâmple. Şi o compătimesc din alt punct de vedere. Un raport s-a inversat faţă de vremea pe care zice Mariana s-o evoc. Raportul dintre numărul de titluri şi tirajul total. Pe atunci apăreau titluri puţine în tiraje mari. Eu am tipărit cărţi ale lui Nichita Stănescu, de poezie, în 32.000 de exemplare, ale lui Marin Sorescu în 38.000 de exemplare. Am tipărit Bunavestire a lui Breban în 120.000 de exemplare iar acum văd că se practică tirajul de 200, 300, 500 de exemplare considerat mulţumitor. Sunt oarecum îngrijorat privind această mare bogăţie de carte cu privire la destinul cărţii. Vedeţi dumneavoastră? În biologie funcţionează o regulă: extensia precede extincţia. Când o specie este pe cale de dispariţie are mai întâi un moment de extensie. Nu cumva ne aflăm oare în acel moment de extensie al cărţii tipărite, cum o vedem noi pe hârtie care precede cumva extincţia cărţii în favoarea cărţii electronice? S-ar putea ca din păcate aşa să fie. Cartea electronică nu este ceea ce crede lumea, adică o carte pe ecranul unui monitor sau al unui televizor. Cartea electronică poate fi citită şi de analfabeţi pentru că îţi alegi pe un buton care actor anume doreşti să îţi citească cartea respectivă. Ai cartea cu pricina, ai ambianţa sonoră, ai imagini adiacente care însoţesc lectura şi, „ pour la bonne bouche” poţi să aranjezi finalul aşa cum îţi place ţie. Nu mai moare personajul principal, se mărită şi pleacă în insulele Fiji. Sper să fie o îngrijorare fără temei pentru că nu poate exista cultură fără să existe carte.

Eu cam atât am avut să vă spun. Mă bucur că sunt în compania domnului Georgescu care este unul dintre remarcabilii eminescologi ai românilor nu numai de acum ci aş zice dintotdeauna.Urmăresc de departe, de la Iaşi adică, eforturile pe care Mariana le face pentru perpetuarea memoriei lui Artur Silvestri. E bine ce face, e frumos ce face şi o felicit pentru asta iar dumneavoastră vă mulţumesc.

Mariana Brăescu: Mulţumesc foarte mult. În încheierea invitat  vreau  să anunţ următoarele apariţii. Pregătim patru volume de critica poeziei. Trei dintre acestea sunt alcătuite diFOTO 7n articole publicate de Artur Silvestri în presa literară a vremii, iar cel de-al patrulea volum e format din texte inedite, manuscrise care n-au văzut lumina tiparului până acum.

Vor apărea în martie 2014, când va fi aniversarea zilei de naştere a lui Artur. Acum e momentul să spun că se împlinesc la 30 noiembrie cinci ani de când Artur a plecat dintre noi. Sâmbătă la Mânăstirea Pasărea vom avea pomenirea creştinească, iar restul detaliilor  despre participare le veţi primi la fel, pe internet.

Mulţumesc frumos pentru participare tuturor! Volumele I şi II, Critica criticii literare de Artur Silvestri sunt aici şi bineînţeles pentru el, ca întotdeauna, sunt gratuite pentru toţi cei care doresc să le citească..

Mulţumesc frumos.

Anunțuri

Pentru o vizualizare mai bună, folosiţi MOZILLA FIREFOX

__________________________________________

Artur Silvestri - fondator ARP

ARTUR SILVESTRI ŞI CĂRŢILE LUI - emisiune TV

Despre recuperarea patrimoniului cu Mariana Brăescu - emisiune TV

ATENŢIE! NOU! EMISIUNE DOCUMENTAR TV - „Asociaţia Română pentru Patrimonium - o creaţie a lui Artur Silvestri“ >>>>>

ARTUR SILVESTRI în lumina eternităţii - film documentar>>>>

Remember Artur Silvestri – Noi suntem România tainică>>>>

CELE MAI NOI APARIŢII EDITORIALE ARTUR SILVESTRI

„Aşa cum l-am cunoscut“.pdf>>>>

_______________________________

Artur Silvestri - „Fapta_culturală“.pdf>>>>

_______________________________

Revolta fondului neconsumat>>>>.pdf

_______________________________

Radiografia spiritului creol>>>>.pdf

_______________________________

Artur Silvestri - „Apocalypsis cum figuris“.pdf>>>>

_______________________________

Artur Silvestri - „Perpetuum mobile“.pdf>>>>

_______________________________

coperta I

_________________________________

Sper din tot sufletul ca această carte să-şi împlinească menirea, să apropie cititorul de cărţile şi ideile sale. Să-l ajute să înţeleagă câte ceva din personalitatea, din „modelul Silvestri“ şi nu în ultimul rând, aşa cum spunea el însuşi, să-i înţeleagă „cerul sufletesc“.

Mariana Brăescu Silvestri

_________________________________ >>>„Artur Silvestri – Vocaţia căii singuratice“.pdf>>> _________________________________
coperta-i ____________________________ • Cartea In memoriam ARTUR SILVESTRI- mărturii tulburătoare, prima din colecţia In memoriam Artur Silvestri. Este o carte emoţionantă, pentru că ea cuprinde sentimentele, regretele şi amintirile dumneavoastră şi ale altor oameni care l-au cunoscut, apreciat, iubit... >>>> ___________________________________ >>>In memoriam ARTUR SILVESTRI - mărturii tulburătoare.pdf>>> ___________________________________ copert-final_tipar ___________________________________

• Albumul FRUMUSEŢEA LUMII CUNOSCUTE - de ARTUR SILVESTRI. Este o carte unica, ce cuprinde ultimele texte scrise de Artur Silvestri, adevărate bijuterii literare despre lumea vazută, tulburătoare prin frumuseţea sufletească şi sensibilitatea autorului lor. Albumul este ilustrat de artistul plastic Vasile Cercel.

____________________________________ >>>>Vizualizati aici ARTUR SILVESTRI: ,,Frumusetea lumii cunoscute”. pdf>>>>> ____________________________________

CĂRŢI CE VOR APĂREA ÎN CURÂND ÎN ACEEAŞI COLECŢIE

În colecţia IN MEMORIAM Artur Silvestri

• ARTUR SILVESTRI - Editorul sau grădinarul dăruit

• ARTUR SILVESTRI - Aşa cum l-am cunoscut

___________________________________

Adrese de corespondenţă:

- texte despre Artur Silvestri: mariana.braescu.silvestri@gmail.com

- alte texte pentru publicat în revistele online: publicatiile.arp@gmail.com _______________________________

CELE MAI NOI APARIŢII DESPRE ARTUR SILVESTRI

VDP decembrie 2008.qxd

„IN MEMORIAM ARTUR SILVESTRI“, supliment al revistei „VIAŢA DE PRETUTINDENI“ puteţi citi aici >>>>>

___________________________________
____________________________________

OPERA ÎNTR-UN POSIBIL ARTICOL DE DICŢIONAR >>>>

___________________

OPINII DESPRE OPERĂ >>>>

ARTUR SILVESTRI – Opera

___________________________

ARTUR SILVESTRI - Schiţă biografică >>>>

___________________________

Slujba de înmormântare a lui Artur Silvestri, Mănăstirea Pasărea, 4 decembrie 2008

Pentru a citi mesajele de condoleanţe clik aici >>>>>

_________________

PAGINI ALESE DIN OPERA SI DIN EXEGEZA DESPRE AUTOR

CARTI DE IERI SI DE AZI

_________________________ _________________________
__________________________________ " AL CINCILEA PATRIARH " ______________________________________ _______________________________________ _______________________________________ _______________________________________
Decembrie 2013
L M M M V S D
« Mar   Noi »